ENG

Η τέχνη στα οινοποιεία - Κτήμα Γεροβασιλείου

A A

Ταξιδεύουμε στην Ελλάδα, δοκιμάζουμε κρασιά και θαυμάζουμε έργα τέχνης σε οινοποιεία.
Πρώτη στάση στο Κτήμα Γεροβασιλείου στην Επανομή.

Ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου απαντά στις ερωτήσεις του Wine Plus magazine.  

Πώς και πότε ξεκίνησε η σχέση του οινοποιείου με την τέχνη;
Η σχέση του Κτήματος Γεροβασιλείου με την τέχνη ξεκινάει πολύ νωρίς, πριν καν δημιουργηθεί το Κτήμα. Σημείο εκκίνησης της συλλεκτικής μου δραστηριότητας ήταν το Bordeaux της Γαλλίας, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, όπου σπούδαζα Οινολογία. Τότε ξεκίνησα να συλλέγω ανοιχτήρια. Ένα χρηστικό εργαλείο, που αρχικά δεν είχε σχέση με την τέχνη, αλλά στο πέρασμα των χρόνων πήρε τη θέση του και ως μουσειακό αντικείμενο. Με την επιστροφή μου στην Ελλάδα, συνέχισα τη συλλογή με εργαλεία αμπελουργίας και οινοποίησης κυρίως από την Επανομή. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η προσωπική μου συλλογή εκθέτονταν σε έναν χώρο δίπλα στην υπόγεια κάβα του Κτήματος, μέσα στο οινοποιείο. Συνέχισα να συλλέγω και το 2006 ο χώρος επεκτάθηκε, ανακαινίστηκε και το 2008 εγκαινιάστηκε το Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου. Υπεύθυνοι του έργου ήταν οι καθηγητές του ΑΠΘ, η μουσειολόγος Ματούλα Σκαλτσά και ο αρχιτέκτονας Πάνος Τζώνος. Σήμερα, στο μουσείο εκτίθεται η προσωπική μου συλλογή, που αριθμεί περισσότερα από 3.500 αντικείμενα, τα οποία προέρχονται από όλο τον κόσμο, αλλά κυρίως από την Ευρώπη, χρονολογούμενα από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Από αυτά, τα 2.600 είναι ανοιχτήρια, ενώ οι υπόλοιπες συλλογές περιλαμβάνουν αρχαία αντικείμενα συμποσίου, φιάλες κρασιού και εργαλεία αμπελουργίας, οινοποίησης, βαρελοποιίας και εμφιάλωσης.   
Πριν λίγα χρόνια, το ενδιαφέρον μου διευρύνθηκε και στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Σήμερα, 28 έργα Ελλήνων κυρίως καλλιτεχνών, τοποθετημένα στον αμπελώνα και στον κήπο του Κτήματος, δημιουργούν ένα πάρκο γλυπτών, ένα μικρό υπαίθριο μουσείο.  

Ποια είναι τα έργα τέχνης που μπορούν να θαυμάσουν οι επισκέπτες στο Κτήμα Γεροβασιλείου;
Ισορροπιστής, Γιώργος Λάππας
Φεγγάρι, Κώστας Βαρώτσος / Ορίζοντας, Κώστας Βαρώτσος / Δέντρο, Κώστας Βαρώτσος / Μέλλον μέσα από το Παρελθόν, Κώστας Βαρώτσος
Ένα τσαμπί σταφύλι, Κώστας Τσόκλης / Το τίποτα, Κώστας Τσόκλης
Χωρίς τίτλο Α, Μιχάλης Κατζουράκης / Χωρίς τίτλο Β, Μιχάλης Κατζουράκης
Το ανοιχτήρι, δίοδος πολιτισμού, Παύλος (Διονυσόπουλος) / Το ανθρωπάκι, Γιάννης Γαΐτης / Κυκλαδικό, Γιώργος Ζογγολόπουλος / Άπτερο, Κωστής Γεωργίου / Χωρίς τίτλο, Κλέαρχος Λουκόπουλος / Το σαλιγκάρι, Gianni Fanello / Κόκκινα Καλάμια, Pino Castagna  / Ανακυκλωμένος πολυέλαιος, Fabio Fornasier / Ερωτικό, Γιάννης Μόραλης / Δον Κιχώτης, Θανάσης Λάλας / Χρυσή Αγκαλιά, Θανάσης Λάλας / No problem, Θανάσης Λάλας / Madonna, Θανάσης Λάλας / Φοίνικας, Renzo Gallo  / Φωτεινός Δεσμός, Χριστίνα Σαραντοπούλου / Αιολικό Σινιάλο, Takis / Φλόγες Ελευθερίας, Γιώργος Τσάρας / Χωρίς τίτλο, Χρύσα (Βαρδέα-Μαυρομιχάλη) / Χαοτικές δυνάμεις σε ισορροπία, Νίκος Τόλης   

Υπάρχει πλάνο επενδύσεων και ανάπτυξης στη σχέση του οινοποιείου με την τέχνη και τον πολιτισμό;
Η συλλεκτική μου δραστηριότητα συνεχίζεται, λαμβάνοντας υπόψη πλέον τους χώρους και την υπόλοιπη συλλογή. Διάφορα έργα είναι είτε σε σχεδιασμό ή σε εφαρμογή, όπως η τεκμηρίωση και η ψηφιοποίηση της συλλογής, ο εμπλουτισμός της διαδικασίας και των μέσων ερμηνείας του μουσείου, τα οποία βοηθούν στην έρευνα, διάσωση και επικοινωνία της ιστορίας του κρασιού. Παράλληλα, η ετήσια υλοποίηση παράλληλων δράσεων με άξονα το μουσείο, όπως διαλέξεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδόσεις, ενισχύει τη σχέση του Κτήματος με την τέχνη και τον πολιτισμό. Στόχος είναι η ποιότητα που διακρίνει τα κρασιά του Κτήματος Γεροβασιλείου να διακρίνει και τη συλλογή Γεροβασιλείου και ό,τι αυτή εξελίσσεται.